Welcome to

Het is weer tijd voor een eerste blog! Het is 29 graden, de zon gaat bijna onder en het voelt alsof ik hier al heel lang ben. Toen ik de naam van mijn account aanmaakte rekende ik er blijkbaar niet op dat ik nog meer zou gaan doen dan naar Ghana, dus daar moeten jullie maar even overheen lezen! Maar nu eerst even terug naar 5 dagen geleden.

Na woensdagavond onwijs gestresst te hebben omdat mijn koffers uiteraard weer te zwaar waren, vertrok ik donderdagochtend om half 8 richting Schiphol. Daar aangekomen was mijn vlucht uiteraard vertraagd, want in Suriname moet alles toch erg relaxed, dus daar kan je beter maar zo snel mogelijk aan wennen. En met de temperaturen overdag (+/- 35 graden, maar in de zon voelt het als 50) geven we ons daar graag aan over. Dus nog even lekker koffie gedaan, waarna ik op pad ging om mn gate te gaan zoeken. Iedereen kwam blijkbaar wat laat aan, want er stond een immense rij met voornamelijk surinamers, dus het duurde allemaal weer intens lang! Maar uiteindelijk kwam ik bij de douane en mocht ik gelukkig mijn veel te zware handbagage ook meenemen! Een beetje filmpjes gekeken in het vliegtuig, we kregen twee keer een maaltijd en bij de eerste had ik geen honger maar dacht ik, he ik moet nog 6 uur en ik weet niet wanneer ik weer eten krijg. Dus met moeite een deel naar binnen gewerkt, kregen we drie uur daarna weer eten. En KLM had geprobeerd roti te maken, wat geen succes was uiteraard dus daar was mijn eerste beeld ook meteen van verpest.

Verder verliep het allemaal soepel en toen we uit het vliegtuig stapten viel de warmte meteen bovenop je, meteen door in de rij voor de paspoortcontrole, wat ook weer intens lang duurde. Maar na drie kwartier was ik er eindelijk doorheen, toen lag gelukkig alle bagage al op de band en de taxi die me naar mijn huis zou brengen stond al te wachten, dus dat verliep allemaal vrij vlot! Het bleek nog best een eind rijden vanaf het vliegveld, maar we reden al wel langs een heleboel random geplaatste huizen. Toen dacht ik echt, als dit het is waarom ga ik hier stage lopen bij een architectenbureau, dit is een verloren zaak! Maar gelukkig kwamen we op een gegeven moment echt Paramaribo binnen met zijn mooie oude witte huizen, met intens lelijke gebouwen ernaast;) Dus er is nog hoop!

Toen ik uiteindelijk na alle andere mensen afgezet te hebben en elke keer dacht dat ik dood ging omdat de chauffeur zo hard reed, het zijn eerste dag was en ik blijkbaar altijd landen uitkies waar ze links rijden werd ik verwelkomd door Maya, mijn huisbaas en de drie huisgenootjes die er al waren. Die avond zo lang mogelijk geprobeerd wakker te blijven om maar alvast te wennen aan het tijdverschil, een beetje gechillt met mijn huisgenootjes en uiteindelijk om half 11 onder mijn klamboetje in mijn kamer gekropen. Die klamboe is echt een kloteding, aangezien ik altijd vet vaak wakker word 's nachts dat hij open is of ik er bovenop lig doordat de ventilator hem opzij blaast, maarja beter dan zonder.

De volgende ochtend werd ik uiteraard om 7 uur wakker, dus ging ik nog even bij mijn huisgenootjes zitten die zich klaarmaakten voor stage. Toen zij eenmaal weg waren heb ik lekker de spaanse versie van netflix zitten kijken en mijn koffers uitgepakt. Om 11 uur ging ik een tour door de stad doen met de zus van Maya. Even alle buurten bekeken en ook maar meteen Surinaamse dollars gepind, een simkaart en een fiets gekocht! Dus ik op de fiets achter haar auto aan naar huis, even wennen aan het links fietsen en de hobbels in de weg, maar het ging prima! We zijn toen ook met de auto naar mijn stageadres gereden zodat ik voor maandag wist hoe ik moest fietsen. Toen ik thuiskwam kwamen de meiden alweer bijna thuis waarna we het weekend hebben ingeluid met de Surinaamse rum: Borgoe met cola of sprite. Vervolgens wilden we pizza bestellen maar nam de pizzeria niet op. Dus we gingen naar de chinees vlakbij. We noemen alle supermarkten de chinees, omdat alle kleine supermarkten van chinezen zijn die alleen maar mandarijn spreken en je zoveel mogelijk negeren. Daar haalden we twee diepvriespizza's en noodles voor als we daarna nog honger hadden. 's avonds kwam nog een jongen uit een ander huis die ook van de hanzehogeschool komt en hebben we lekker gechillt in de tuin.

Zaterdag lekker uitgeslapen, overdag eigenlijk vrij weinig uitgevoerd en 's avonds kwamen weer twee nieuwe huisgenootjes. Daar zijn we lekker mee uit eten geweest, waarna ik samen met een meisje uit mijn huis naar een ander huis gingen vlakbij ons waar ook allemaal nederlandse stagiaires zitten. Er zijn namelijk vooral veel Nederlandse meisjes die hier stage lopen. Met een paar van hun zijn we later op de avond op stap gegaan in een club boven een casino. Eerst mocht ik en 1 ander meisje alleen naar binnen omdat de rest niet aan de dresscode voldeed. Maar gelukkig na een tijdje te blijven staan en de manager die langskwam mochten we toch wel naar binnen.

Zondag zijn we wezen zwemmen en heb ik me een beetje voorbereid op mijn eerste stagedag van vandaag. Hoe moet ik ook alweer fietsen? Ze hebben hier namelijk ook vet veel eenrichtingsverkeer dus je moet op de heenweg een andere route fietsen dan de terugweg. Zondagavond gingen we allemaal vrij op tijd naar bed, omdat iedereen maandag weer vroeg moest beginnen. Ik kon alleen totaal niet slapen, toch allemaal spannend hoe het vandaag zou verlopen!

Maar.. Ik ben in een keer goed gefietst vandaag! Ik kwam om 07.59 aan bij het architectenbureau, dus dat vond ik best wel goed van mezelf. Eerst even een tijdje gekletst met John, mijn stagebegeleider en de directeur. Ik mag echt gaan meewerken aan leuke projecten! Mijn stroopwafels die ik mee had genomen waren totaal geplet in mijn koffer, maar ze waren er wel heel blij mee. Dus ik heb ze samen met de secretaresse van elkaar los gehakt;) De rest van de dag was een beetje saai, omdat ik vooral aan het inlezen was en nog geen internet had op mijn computer. Maar een van de architecten was jarig gisteren, dus die had roti gehaald voor iedereen als lunch. En deze was een stuk beter dan die van KLM! Alleen doen ze er niet zoals in Nederland kipfilet in, maar gewoon kip met botjes, dus je bent eerst alle botjes eruit aan het plukken. Maarja je hoort het ook met je handen te eten! Ze vroegen nog of ik echt geen mes en vork wilde, maar dat gaan we natuurlijk niet doen!

De terugweg ook in een keer goed gefietst, en daarna lekker in de hangmat gechillt in de tuin. Onze twee nieuwste huisgenootjes hebben lekker gekookt vanavond, kip met rijst uiteraard. maar wel heel lekker! En ze hebben trouwens wel gewoon aardappeltjes hier, bij de chinees hebben ze gewoon zakken friet en aardappelschijfjes van aviko! Net zoals vet veel soorten shampoo enzo, er zijn ook twee grote supermarkten waar ze ook heel veel nederlandse producten hebben, dat is alleen best wel duur. Maar het valt me dus alles mee!

Ik ga nu nog even chillen in de tuin! Sorry voor het intens lange verhaal, ik kan het ook niet helpen;)

Liefs!

Eva

Woehoee topverhaal! Told ya dat je niet al je toiletspullen mee hoefde te nemen ;)

Walther

Leuk, Juul! Aardig verhaal, inderdaad, maar gelukkig heeft mijn brugklas een repetitie :)

Uiteindelijk ben ik toch vergeten je een goede reis en stage te wensen, dus dan nu nog even: veel plezier en succes!

Overigens kwam het woord 'chillen' vaak voor... Misschien ga ik ook maar naar Suriname ;)

Groetjes, Walther

Ben

Jer! Wat een mooie verhalen .. ik begin heimwee te krijgen. Zo'n heerlijk chille plek ?? Geniet ervan xx

Ilse

Aah, de wonderen zijn de wereld nog niet uit!! Juul, in één keer goed fietsen?! Zo ken ik je niet;)

Het klinkt als een heerlijk chill verblijf daar! Ik ben erg benieuwd naar de rest van je verhalen! Geniet er van schat:)

Carin

Juuuul!

Leuk om je belevingen nu al te lezen! Ben wel intens gelukkig voor je dat ze aardappeltjes hebben! Bijft er toch nog iets van onze traditie over!

Geniet van je stage en de mooie en chille dingen daar!

Hopelijk tot heel snel! ;)

Suzanne

Leuk om te lezen Juul! Ben benieuwd naar je nieuwe avonturen:)

Liefs!