Christmas in the sun

Oke ik heb mijn blog wat verwaarloosd. Na 5 weken gezegd te hebben dat ik weer wat moest schrijven, zal ik het nu maar eens echt gaan doen. De tijd gaat gewoon zo snel hier, er zijn altijd wel interresantere dingen te doen dan achter je laptop gaan zitten en een verhaaltje typen. Vooral omdat mijn laptop kuren heeft en af en toe besluit om alleen nog maar in Scandinavische letters te gaan typen, of gewoon überhaupt niet verder gaat dan het setup scherm.

Maar dus, ik heb nu vakantie, het is hier namelijk nu bouwvak. Vandaar dat ik nu wel tijd heb om de hoogtepuntjes uit de afgelopen weken te vertellen. Mijn laatste blog eindigde vlak voordat we op trip gingen naar Raleighvallen en de Volzberg. Dit was een vierdaagse trip waarbij we eerst 3 uur met de auto en vervolgens 4 uur met de boot moesten varen om op locatie te komen. Na ongeveer een uur rijden kwamen we bij Zanderij, ter hoogte van het vliegveld, waar de laatste chinese supermarkt was voordat we het binnenland in gingen. Hierna passeerden we een aantal marron- en indianendorpen en kwamen we uiteindelijk bij een steiger, waar een boot op ons lag te wachten. De boottocht duurde extra lang, omdat het water erg laag staat in de rivieren. We moesten daarom ook een aantal keer uit de boot stappen om te duwen. Je neemt namelijk drinkwater en eten mee voor iedereen voor 4 dagen, dit plus 20 personen iligt wat te diep om door 40 cm water te sluizen. Het lage water had ook wel wat, hierdoor kon je alle rotsen zien die normaal onder de oppervlakte van het water liggen. Eenmaal aangekomen op het eiland waar we zouden verblijven werden we verwelkomd door doodskopaapjes die overal in de bomen zaten. We konden ze stukjes banaan voeren die ze dan uit je hand aten. De volgende dag gingen we de Volzberg beklimmen, een berg van 240 meter, waar je eerst 3 uur door de jungle naartoe moet lopen, om vervolgens bijna steil omhoog te moeten klimmen naar de top. Een pittige tocht, enorme blaar aan overgehouden, maar het uitzicht en alles wat we gezien hebben onderweg was het allemaal waard! Met ons groepje binnen anderhalfuur naar beneden gerend, verstand op nul en lopen! En toen konden we heel chill in de rivier zwemmen voor 1,5 uur totdat de rest van de groep aankwam. De dag erna nog naar een grote waterval gelopen en daar gechillt, verder kon je zelf een beetje verzinnen wat je wilde doen. Leren bakabana's maken bijvoorbeeld! 's avonds hadden we telkens een kampvuur aan de rivier en de laatste avond kregen we ook nog een optreden van de Raleighboys, een Surinaamse slaginstrumenten groep. Dus iedereen aan het dansen! Verder was er een kokkin mee die altijd fantastisch eten maakte, hadden we de grootste lol met de bootsmannen die overal mee waren, werden wakker van de aapjes die boven onze hangmatten slingerden en moesten af en toe even tegen onszelf zeggen: wauw, we zitten in het oerwoud in Zuid-Amerika.

Voordat ik op trip ging had ik tegen de mensen van mijn stage gezegd dat als ik terugkwam ik nergens meer last van zou hebben. Ik had medicijnen voor mijn oorontsteking gekregen, dus dat zou allemaal snel klaar zijn. Dus ik kom woensdag weer op stage, met een enorme blaar waardoor ik alleen maar slippers aankan en ik was uiteraard nog een keer gevallen waardoor mijn knie openlag, oeps. Het vervolg van die week was erg druk, we kwamen namelijk dinsdagavond terug. Woensdagochtend moest ik weer om 8 uur stage lopen, vervolgens hadden we 's avonds onze laatste salsales al. De keer daarvoor ging het niet zo lekker allemaal, maar die les ging alles gelukkig goed. Toen weer naar huis, snel slapen en de volgende dag weer stage en daarna salsaexamen! Het ging goed en netjes geslaagd, dus dat diploma heb ik in de pocket! Die vrijdag alvast sinterklaas gevierd, omdat twee huisgenootjes voor 5 december alweer naar huis gingen. We kregen die dag ook twee nieuwe mannelijke huisgenoten en gingen 's avonds maar weer eens op de partybus en op stap. De volgende dag hadden we een feestje in de jungle! Met de bus naar locatie, waar overal zand lag, en omringd was met oerwoud en waar overal lichtjes hingen. Dus heerlijk de hele avond op blote voeten gedanst!

Toen was het weer tijd voor een gewone volle week stage, die weer snel voorbij vloog. Die zaterdag was het de planning om quad te gaan rijden. Helaas was er een miscommunicatie, want wij gingen er vanuit dat we allemaal met zijn 2en op een quad achter elkaar aan een route zouden gaan rijden. Nadat we al een uur gereden hadden richting locatie en gingen ontbijten werd er even subtiel meegedeeld dat er maar één quad was. Ja één quad per twee personen. Nee één quad in totaal. Nou wij waren met zijn zessen, dus daar waren we natuurlijk niet blij mee. Die kerels wisten natuurlijk van niks, dus wij maar de baas bellen. Uiteindelijk tot een overeenkomst gekomen en we gingen dus toch maar. Het was echt fantastisch, lekker over de savanne crossen, de jungle in en doorrijden over een heel smal paadje tot je echt niet meer verder kon en met bijna omvallen proberen om te keren of gewoon achteruit terug rijden! Nog een keer fiks gevallen, dus weer wat dingen opengehaald natuurlijk, maar niks ernstigs gelukkig! Het was weer een mooie ervaring!

Verder is het regenseizoen begonnen, dus sommige dagen zijn er constant enorme douchebuien, waait het en is het gewoon best wel koud. Maar over het algemeen is het nog best prima weer. Dus we gaan af en toe op een vrije dag een zwembad opzoeken, want we moeten uiteraard wel heel bruin thuiskomen. Ik heb nog steeds ruzie met mijn fiets, mijn trapper is er al twee keer afgevallen dus de fietsenmaker heeft hem er nu maar aan vast gelast. Kan ook..

Barbera mijn huisgenootje was jarig, waarvoor we een rumproeverij zijn gaan doen. We hebben ook weer een nieuw huisgenootje, dus we zijn nu weer met zijn twaalven. Ook was laatst de open monumenten dag in Suriname, dus zijn we langs allerlei monumentale panden geweest, waar we binnen mochten kijken en een rondleiding kregen. Toen brak de laatste week stage voor de vakantie alweer aan. Er moesten nog wel wat dingen af, maar de stemming zat er al goed in. December is in Suriname echt de maand. We hadden zelfs een kerstkrans voor de deur hangen. Mij en de andere stagiaire werden meegedeeld dat wij voor het entertainment moesten zorgen bij de kerstafsluiting. Ze maakten al grapjes over dat we dan maar een versje moesten voordragen of een liedje moesten zingen. Maar dat gingen wij uiteraard niet doen, ze mochten mooi meedoen. Sara en ik gingen dus op zoek naar wat interactieve entertainment. Nou dat hadden ze niet verwacht. Nadat we een heerlijk kerstdiner hadden gegeten van al het Surinaamse eten wat ik ooit had gezien en meer gingen we beginnen. Eerst een kerstquiz gedaan en per ongeluk de teams verdeeld in chinezen en javanen, oeps. Wel goed voor de competitiviteitoverigens. Hierna moest iedereen apart dingen tekenen of uitbeelden wat dan geraden moest worden door de rest. Het mooiste moment vond ik nog wel dat onze gepensioneerde directeur een bodybuilder ging uitbeelden haha.

Heerlijk gegeten dus, heel veel lol gehad, mooie speeches gehoord voor het nieuwe jaar, van iedereen een dikke brasa gekregen, ook nog een mooi kerstpakket mee en toen was het vakantie!

Thuis de vakantie ingewijd en de volgende dag gingen we rally rijden met onze huisgenoten die een auto hadden geleend. Dat was een heerlijke dag met onverwachtse dingen. Eerst gingen we op zoek naar de vlindertuin, omdat die heel bijzonder scheen te zijn. Toen we hem hadden gevonden regende het helaas en dan zou je weinig zien. Dus maar weer verder, we moesten namelijk nog een geocache voor Martin vinden. En we hadden een nogal ingewikkelde versie gekozen. Dus de hele dag op zoek geweest naar verschillende punten die we achter elkaar moesten vinden, kwamen er achter dat er in het enorm basic houten tentje waar we gingen eten gewoon wifi was en waren de hele dag bezig met coördinaten en ons kompas. Uiteindelijk belanden we nog met de auto in de jungle waar we nog een heel stuk in gereden zijn, waarna we opeens op een soort open plek met een riviertje kwamen wat echt supermooi was. Daarna heb ik nog 5 meter gereden op de savanne, wat ik eigenlijk best wel leuk vond, dus ik denk dat ik toch maar eens mijn rijbewijs ga halen. Helaas de geocache zelf niet gevonden maar wel alle punten op de weg er naartoe dus ik vind dat hij gewoon telt Mar en An!

Afgelopen week een beetje opdrachten voor school gemaakt, spelletjes gedaan en allerlei dingen verzonnen voor kerst. Want aangezien iedereen weg is van huis en zijn eigen gebruiken moesten we er natuurlijk iets fantastisch van maken! We hadden ons 12en in 5 groepen verdeeld: Voorgerecht, Tussengerecht, Hoofdgerecht, Nagerecht en Versiering. Ik had voor, dus woensdagochtend gingen we met onze boodschappenlijst naar de Kwattamark, een grote markt waar heel veel groente, fruit, vis en bollywooddingen verkocht worden. Ze hebben hier ook een speciaal gedeelte waar je zelf eten kan halen en daar moesten we natuurlijk weer wat nieuws proberen. Hierna doorgereden naar de Choi voor de rest van de spullen die ze niet bij de Chinees hebben. Kerstavond zijn we naar de Rooms Katholieke kerk bij ons om de hoek geweest, omdat er geen taxi's te krijgen waren om naar een andere te gaan. Dit was wel interessant, omdat we genoeg mensen in huis hebben die nog nooit in een kerk waren geweest.

En toen was het eerste kerstdag! En 33 graden, dus bloody hot, zat ik aan de kerstbrunch in mijn mooie en veel te hete kerstoutfit. Dus toen we gingen beginnen met het voorbereiden van ons voorgerecht heb ik me maar omgekleed, en vervolgens bij het kerstdiner natuurlijk gewoon nog een keer. Het diner was echt fantastisch, bij ons buiten is het echt prima om te zitten, heel chill, maar het ziet er nou niet bepaald heel mooi uit ofzo. We hebben zelf aan het begin al vlaggetjes opgehangen om het wat gezelliger te maken zeg maar. Nou ons feestcommissie had het allemaal zo mooi aangekleed, inclusief het vervangen en verbannen van de tl-lichten. Daar kwam bij dat iedereen ook echt keihard zijn best had gedaan op het eten en het gewoon fantastisch was en heel gezellig natuurlijk! En we hadden wijn, wat we al heel lang niet gehad hadden, omdat de wijn hier over het algemeen niet zo lekker is of heel duur. Dus we waren helemaal gelukkig! De volgende dag vertrokken ook twee huisgenoten weer dus het was ook een beetje afscheid nemen.

Tweede kerstdag lekker naar het zwembad geweest en pannekoeken gebakken, aangezien alle restaurants vol zaten. Toen gingen we derde kerstdag maar uit eten. Zaten we op het terras van een restaurant aan de waterkant, het hele terras is op de eerste verdieping. Begon het in een keer echt keihard te regenen en waaien, het was gewoon koud! En alle glazen vielen om, dus toen zijn we maar gezellig bij de vader van de eigenares aan de bar gaan chillen tot we een nieuw plekje kregen.

Gisteren ben ik met Rowan naar Ford Nieuw-Amsterdam gefietst. Was heel interessant en leuk om zelf een fietstocht te doen, dan ga je weer met de fiets op een bootje om de rivier over te steken en we hadden constant het idee dat we verkeerd fietsten, maar het was wel heel leuk. We zijn wezen lunchen in Fredericksdorp op een oude plantage, wat ook heel mooi was.

Dat is het wel tot nu toe eigenlijk. Wij gaan hier Oud&Nieuw meemaken wat echt fantastisch schijnt te zijn. Er word hier al een week lang ziek hard en mooi vuurwerk afgestoken en het schijnt dat ze in een hele lange straat hier in de stad allemaal duizend-miljoen-weet-ik-veel-klappers gaan neerleggen zolang als de straat. En dat de kruitdamp dan zo erg is dat je op de eerste verdieping moet zijn. En je moet oordopjes en een mondkapje hebben. Dus we gaan het meemaken!

Fijne jaarwisseling allemaal! Liefs

Reacties

Reacties

oma en jellien

Dag Juul, Een gezegend jaar toegewenst,en straks
maar weer wennen in de kou hier.
Wat een verhalen...Is er nog iets in Suriname dat je
nog niet gezien hebt. Veel liefs van Oma Amersfoort!!!

Walther

Ook een fijne jaarwisseling voor jou, lieve Juul! Geniet ervan :) Mooie verhalen weer!
Liefs, Walther

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!