TaxiTaxiTaxiTaxiTaxiTaxi

Hmm.. 20.00, kinderen in bed, donker en ik zie door de tralies voor het raam een hagedisje zitten bij de buitenlamp. Heerlijk.

Nou, ik ben dus nog steeds in Ghana. Al 5 dagen nu! Gaat echt niet snel. Maar dat geeft niet. Dus.. Zondagzijnwe 's ochtends om half tien, oerhollands, als ongeveer de enige op tijd naar de Presbyterian church geweest. Is vast leuk om te zien als dominee dat aan het eind van je dienst de kerk vol zit.. Maar het was natuurlijk geweldig en heerlijk Afrikaans. Allemaal mooie zwarte mensen in traditionele kleding, heerlijke houten banken waar voor de verandering wel ruimte tussen zat en waar je niet je benen elke 2 minuten anders moest zetten omdat ze dubbel zaten. - Sorry, Roemenië -Volwassenen en kleine kinderen die zo'n mooie stem hebben dat je spontaan gaat playbacken, dansend de collecte doen en niet te vergeten: Om de 5 minuten Halleluja, AMEN!! Na de dienst kreeg ik meteen een welkomsformulier om in te vullen en werd door Jan-Nathan, Daniëlla, Celeste en Sicilia rondgeleid in het kerkgebouw voor 1500 mensen , voor de 500 leden tellende gemeente die op z'n Afrikaans al 20 jaar in aanbouw is. Maar hij word wel mooi! En ze houden diensten in het Engels, Frans, Twi en het Ewe dus aan iedereen word gedacht. Gelukkig is Engels om half tien en niet zoals de rest om half 8(A)

Dat was dus een ervaring opzich. Na de dienst lekker naar huis koffiedrinken, de vriendinnetjes van Daniëlla, Sicilia en Celeste gingen ook mee. En ik voelde me weer net in Zuid-Afrika of Roemenië, er werd zelfs een borstel gehaald om maar heel mooie vlechtjes in mn haar te maken. Ik denk dat ik die dag wel10 verschillende kapsels heb gehad. Verder een beetje gelezen en 's middags nog even in de buurt gewandeld. Was de eerste keer dat ik echt rondliep, echt zoo mooi! De grote wegen hier zijn wel geasfalteerd, maar borden zijn overigens ver te zoeken. Dus iedereen rijd 100 langs de woonhuizen, je moet echt heel goed uitkijken anders word je gewoon keihard aangereden. Maarja, als je dan dus van de hoofdweg afwijkt kom je op de mooie roodbruine afrikaanse grondweggetjes. Dat is echt de mooiste kleur grond die er bestaat. Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om een geheugenkaartje te halen voor het fototoestel, dus vandaar dat er nog geen foto's opstaan. Dit zal ik natuurlijk ruimschoots compenseren als de tijd er rijp voor is.

Maandag was dus mijn eerste echt dag, hoewel ik nog wel alles met Monica samen deed, want ik kan natuurlijk ook niet ruiken hoe alles moet. Maar, alles bij elkaar ging het best voor een eerste dag.

06.45 kids wakkermaken, ontbijten, aankleden en dan om 7.30 met de taxi naar de Americaanse school. Nou dat is ook maar een minuut dus je bent er zo.. Voorgesteld aan de leraressen, zodat ik ze legaal uit de klas mag meenemen en toen weer naar huis. Nou dan heb ik dus vrij, dus maar begonnen aan mijn Economics, nu heb ik er nog puf voor, als ik straks hier een leven heb - wat wel te hopen is

Tongue out
- en het echt heet word heb ik daar waarschijnlijk minder trek in. Mar ik heb speciaal voor jou een planning gemaakt, of ik me eraan ga houden is natuurlijk een ander verhaal. Nog even wat dingen geregeld in huis en tas in gepakt voor Daniëlla en dan was het zo 14.30 tijd om weer naar school te gaan. Monica nam op AIS Daniëlla mee om naar de Nederlandse school te gaan en ik wachte tot Jan-Nathan klaar was en heb toen samen met hem de taxi naar huis genomen. Dat ging verder prima, je moet wel even onderhandelen met die chauffeurs, want die willen je altijd afzetten. Maar dan lachen we gewoon op ons liefst en worden we fijn thuis afgezet voor 1 Cedi. Daarna heb ik huiswerk gemaakt met Jan-Nathan en om 19.00 kwamen Monica en Daniëlla weer terug uit school en gingen we eten. En zo gaat het elke schooldag ongeveer soortgelijk. Dus dit is de enige keer dat ik dat zo uitgebreid ga beschrijven
Wink
Vanmiddag was het andersom, was Jan-Nathan naar de Dutch-school en heb ik heerlijk met Daniëlla de hele middag geschilderd.. Jaja ik kan het gewoon niet laten.

En dit verhaal is echt weer veel te lang geworden, ik weet trouwens niet of het een grapje was van die smsjes maar ik heb niks gehad, hebben jullie wel braaf de + of 00 ervoor getypt?

Dus dat is het verhaal tot nu toe, het is natuurlijk wat minder spannend dan zweterige douanes en te zware koffers die omgewisseld worden..

Maarja.. That's life. En ik geniet ervan.

xxJ

Reacties

Reacties

Mar

Jules, klinkt allemaal supertof!! Die kerkdiensten zijn geniaal :) Ik weet niet of ik je snel ga smsen, want ik had nogal een hoge telefoonrekening na Peru, maar ik zal je mailbox wel spammen! Goed, ga hier niet een heel verhaal ophangen, dus check je mail! Succes met werk en je planning, ik ben trots op je (A)

Ilse

Juultje! Nice story girl! Echt leuk om te lezen hoe het daar allemaal gaat! En ik mis de Afrikaanse kerken! Meid, ik heb bijna een laptop, als het zover is laat k het je horen!:D
Xxxxx

Papajas

Haaaa Juul,

Ik heb je gister een smsje gestuurd en gevraagd of je terug wil sms-en , maar ik heb niuks gehad en jij dus ook niet? Ik heb wel braaf de 00 er voor getypt hoor. Maar ja Ghana is erg ver, dus hij zal nog wel onderweg wezen. Misschien had het vliegtuig vertraging hahah.
(flauw)
zijner nu 1500 of 500 gemeenteleden?
Is er ook een jongerengebeuren waar je aansluitiong bij kunt zoeken?

hier alles in orde.

xxxpaps

Willemijn

Haha.. Gelukkig voor jou zijn die kerkbankjes inderdaad niet zo op elkaar gepropt als in Roemenie.. Stel je voor.. Daar vijf maanden week in week uit op te moeten zitten. Ik ben echt super nieuwsgierig naar zo'n kerkdienst.. Kun je niet een keer filmen???;)

En het werken klinkt ook al super! Ik hoop dat alles snel went en je snel fijne mensen om je heen leert kennen!!

xx

Elineke

Hee vriendinnetje!

Ik vind het fijn dat je je vermaakt daar! Wij hebben al wel gesmst dus dat is geen probleem bij ons:D!
Vind het leuk om je verhaaltjes te lezen zo maakt het dat je toch nog een beetje bij ons bent:D!!


LIEFS!(L)

Jis

Lief zusje,

Fijn dat je t zo goed hebt...
Ik zit me thuis te vervelen en ziek te zijn... niet echt leuk:(
Zal binnenkort een laaaange mail sturen...

XXX

Caroline

Jammer van al die gemiste smsjes gisteren:-( Ik had er namelijk ook één gestuurd met de 00 ervoor!
We genieten van de verhalen en kijken uit naar de volgende. Koop maar snel een geheugenkaartje want ik ben gek op plaatjes bij de praatjes:-)
Fijn dat de eerste geluiden zo positief zijn!!! Dat belooft wat!

Liefs. X

Henry

Ha die juul
leuk verhaaltje weer :)
ik heb je gister wel gesmst maar blijkbaar is het niet aangekomen?

mamaliesje

hai juul,
fijn dat het lekker gaat! ik zie die kerkdienst helemaal voor me, na je verhaal . als het nou niet lukt met de economics kun je altijd nog journalistiek gaan doen !
was elineke´s sms nou wel over gekomen ? ik stuur je gauw een langere mail ,ok?
xxxxx mam

Jenny, Koos, Tim & Suus

Dumela lieve Juuuuul!!

Hier een berichtje vanuit ons vakantie huis in Friesland!:)
Leuk om je verhalen te lezen! Wij willen ook een afrikaanse kerk!
Misschien kunnen we ergens deze week nog wel even gezellig skypen met zn allen!
Veel plezier nog hea, geniet!!

We ke a go rata-en je!:)
Dikke drukkie van ons!
xx

Leonie

Juuuuuulia!

Zo ik heb op deze blijde morgen je verhalen maar eens bijgelezen. Waaaauw wat een avontuur man!
Klinkt erg goed! Het begint natuurlijk nog maar net, maar als de eerste geluiden positief zijn dan komt het vast helemaal goed.

Hoop dat je snel je een beetje thuis gaat voelen en leuke mensen leert kennen.
En ik ben benieuwd naar de foto's!

Nou, enjoy!

Liefs!

Evelyn

Hey Meis!

Leuk verhaal. Hoop echt dat je daar een toptijd gaat hebben! Ik zal je zo ff smsen!

Liefjes!

Bart

Haa Julia! super leuk om te lezen wat je mee maakt daar. Lijkt me briljant, zo'n kerkdienst. Roemenië was al... 'anders', maar dit helemaal!
Mooi dat het allemaal goed bevalt! Wel beetje jaloers, en ben vast niet de enige, dus geniet voor ons allemaal :)

Liefs!

Willemijn (V)

Heeey Juul!

Super leuk om zo te lezen wat je allemaal mee maakt! Volgens mij vermaak jij je daar wel met de kids! maaar.... Elke morgen zo vroeg op staan lijkt mij ook wel zwaar!
geniet er van meis! En ik ben benieuwd naar de foto's :-)

xx

Louise

hee Juul!,

ontzettend leuk om te lezen hoe het daar is!
ben dan ook zeer benieuwd naar je foto's ;)..
heel veel geluk daar meisje en succes en natuurlijk heel veel genieten!

xx

Geert

Juulia!!!

Het is maar net wat je spannender vind, zweterige douanes of je Ghanese avontuur. Als ik het zo lees is het een leventje vol indrukken en gebeurtenissen. Een bijzonder avontuur, waar je lekker van moet genieten, en je volgens mij ook zeker doet.

Ik geef je een paar tips:

-Koop een hoed
-Koop een gitaar

Hebben ze daar ook 3 meter hoge rietstengels? Zo ja. Loop er al Gitaarspelend doorheen! En waar is de hoed dan voor? Gewoon omdat het kan. Én omdat mensen dan niet kunnen zeggen dat je haar leuk zit terwijl je zelf vind dat het niet leuk zit.

haha


Julia, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar enjoy wat er te enjoyen valt. En ik volg je verhalen.

Liefs! xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!