We definitely like to paint, just not the paint.

Zo en toen zat de eerste week er echt op. Ik kom tot de conclusie dat ik dit hier wel kan volhouden(A)

Even catching up, ten eerst woensdag. Nou 's ochtends hetzelfde riedeltje als altijd. Waren ons alleen dood aan het stressen omdat in de keuken de klok achterliep - dus wij dachten eens even lekker alle tijd van de wereld te hebben - en in de kamer van Daniëlla liep hij voor, waardoor het dus opeens veel te laat was. Uiteindelijk waren we op school ongeveer de eersten.. Maarja beter dan te laat natuurlijk. Ik had me dusnatuurlijk voorgenomen om die middag alle klokken goed te zetten, maarja dat is dus nog steeds niet gebeurd;)

Was net op mn kamer geïnstalleerd, kwam Monica vragen of ik mee de stad in ging. Nou dat hoef je tegen mij geen twee keer te zeggen natuurlijk, zoveel had ik nog niet van Accra gezien. We gingen langs bij een vriendin van haar uit Cameroen, dus wij fijn opgehaald door die chauffeur van haar, prima. Nu zag ik het verkeerin hetdaglicht, stond echt van de ene kant tot de andere kant van de stad file, inclusief alle verkopers langs de auto's natuurlijk. Onze chauffeur had geen zin om 3 uur in de file te staan, dus ging hij maar fijn - gewoon omdat het kon natuurlijk - langsde file tegen de richting in rijden, langs alle beteuterde, maar totaal geen actie-ondernemende politieagenten. Zodoende arriveerden wij 20 minuten later op plek van bestemming. Dora, die vriendin van Monica, had voor een bruiloft die zij zaterdag hadden echt zo'n heerlijke typisch Afrikaanse jurk laten maken, voor 10 euro! Dus dat ga ik ook laten doen, heb toch nog tot december..
Daarna gingen we met zijn drieën naar de Accra shoppingmal. Nou dat was echt anders. Wel heel leuk, het is gewoon een gebouw met 3 verdiepingen met alle soorten winkels, supermarkten, cafeetjes, uitgaansgelegenheden en een bioscoop. Net alsof ze het hele centrum in 1 gebouw hebben gestopt.. Is dan ook wel groot maar toch. Misschien is er ergens nog wel een centrum iets, maar ik zou het niet weten. Het is echt zo anders, je kan het echt gewoon totaal niet vergelijken met een europese hoofdstad.
Verderverliep de dag rustig. Had ik om 8 uur de kinderen in bed en dacht eens lekker rustig te gaan skypen, mailen en wat dan ook. Boem, duisternis.

Het word hier al welvroeg donker omdat het soort van lente is ofzo, dustoen de stroom uitviel zag je ook echt niks meer. En daar zat ik dan voor mijn zwartelaptop. KwamRené binnen meteen kaars op zo'n standaard. Voelde me echt net zo'npersoon uit demiddeleeuwen, alleen ontbrakmijn nachtjapon totop de grond enmijnellenlange vlecht;)Duurde niet al te lang gelukkig..

Donderdagochtend 6 o'clock ging mijn wekker weer heerlijk af, maar dan is het ook zo kwart voor 8 en loop ik weer terug van de school. Vandaag zouden Monica en ik gaan hardlopen. Ze was erg gelukkig dat ik dat graag wilde doen, want de vorige au-pair had echt een hekel aan sporten. Dus thuisgekomen in de loopschoenen en -kleren en naar buiten. Nou dat was wel even wennen natuurlijk. Ten eerste totaal ander klimaat, als je uit het 's ochtends nog wel koele huis naar buiten komt valt de warmte echt zo op je. We renden gewoon op de zijkant van de weg en al die mensen kijken! Niet normaal! Zal wel niet zo vaak voorkomen dat er een donkere en een blanke samen langs de weg gaan hardlopen;) Uiteindelijk lekker halfuurtje gelopen en daarna nog ff wat oefeningen gedaan.. Gaan we twee keer in de week doen. Dat is het voornemen in elk geval.. Als de zon niet schijnt.

Verder liep de dag rustig op zijn eind, zonder outstanding bijzonderheden..


Vrijdagmiddag toen ik Daniëlla en Jan-Nathan uit school had gehaald gingen wij na het huiswerk lekker weer schilderen, want dat was goed in de smaak gevallen. Vooral toen ik ze uit ging leggen dat ze door te mengen elke kleur wilden maken die ze wilden, waren ze niet meer te stoppen! Waren we net begonnen kwamen er twee vriendinnen van Monica met twee heel lieve jongetjes van 3 en 4. En die gingen gezellig meedoen natuurlijk! Wat nu het probleem was, dat als je op 4 kinderen tegelijk moet letten of ze niet zichzelf of de muur onderkleuren. Ze moet helpen, Julia kan je even dit doen, Julia kan je even dat doen? En er dan 2 van die kleintjes tussen hebt zitten die dus niet zo goed luisteren als je zegt hou de kwast op je papier. Dan krijg je wat ze noemen een catastrofe.
Verf op de stoelen.
Verf op de muur.
Verf op de grond.
Verf op kast.
Verf of de deur.
Verf op het bad.
Verf op de wastafel.
Van de witte knutseltafel was niet meer te zien dat hij ooit wit was.
Verf op hun kleren.
Verf op mijn kleren.
Verf in onze haren.
Maar, wonder boven wonder zat er ook nog verf op de papiertjes.
Dus we hebben wel een hele mooie collectie om aan deze fijne, maar hard werkende middag terug te denken.

En wat was ik gelukkig met mijn 5- en 7-year old, die mij wel fatsoenlijk begrepen.

Nou ik word hier best gefrustreerd van, het is inmiddels zondag en ik ga voor de derde keer een poging doen om dit voor mij inmiddels niet interessant maar vervelende verhaal af te maken. Ik word namelijk nog weleens onderbroken door het heerlijke afrikaanse gevoel voor stroom hier. Volgens mij houden ze van knipperlichten.

Zit wel aan een heerlijke cocktail.

Zaterdag hadden René en Monica een bruiloft, dus we hadden het huis voor onszelf. Hoefde gelukkig niet zoo vroeg mn bed uit. Ze waren braaf televisie aan het kijken en Maeko - de kok - zorgde voor het ontbijt. Nou gewoon lekker rustig dagje gehad, we hebben een appeltaart gebakken en vervolgens laten aanbranden. Volop met de barbies en auto's gespeeld en 's avonds gingen we pannekoeken bakken. Ze gingen alleen allemaal kapot! Ik kon helaas niet de schuld geven aan het beslag, want deze had ik zelf uit NL meegenomen van de Albert Heijn.. Maar de pan en de pit waren scheef en kon niet zachtjes. En de spatel was ook naar. Dus het was niet mijn schuld(A)

En nu denkt Maeko dat ik niet kan koken, omdat de taart is aangebrand en de pannekoeken kapot waren.. Maarja, pech.

Vanochtend weer naar de Afrikaanse kerk geweest en lekker rustig middagje.. We krijgen zo gasten voor het eten, dus Monica is al de hele middag in de keuken bezig en vandaar deze heerlijke cocktail alvast naast mij.

Vind het leuk dat jullie allemaal zoveel reageren, blij dat jullie het leuk vinden om te lezen!

Mis jullie allemaal!

xxJ

Reacties

Reacties

Thirza

Lieve Juul, het klinkt fantastisch :). Beetje jammer van de stroom, maargoed. Volgens mij heb je veel alternatief. Het klinkt echt heel mooi! Heb je al een geheugenkaart voor je camera? Ben benieuwd naar de foto's namelijk! Nou lieverd, leuk om te lezen dit. Verheug me op de volgende :). Dikke knuffel!

Pieter Buist

Hallo Julia

Volgens mij heb jij het drukker dan hier in ons Holland waar de zon achter de wolken schijnt. Je moet je wel aanpassen aan het Afrikaanse leven hoor. Hebben ze een kok ga jij koken. s'middags hoor je onder een boom te slapen en niet te werken. Maar het is leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. Ik wens je veel werk vreugde voor komende week.

vriendelijke groet Pieter B

Fam Lootens

Hoi Julia,

Erg leuk om je verhalen te lezen!
Veel plezier daar en succes met je werk

Groetjes uit een erg nat Nederland

Erik :)

Heee Juul

Echt leuk om te horen dat het (bijna) allemaal goed gaat !
en ook super leuk om alle verhalen te lezen :)
ben jaloers op je.. veel plezier nog..
en tot over 3 maandjes :D

Xx

Willemijn

Echt heerlijk om je verhalen te lezen! Ze zijn helemaal niet boring... integendeel!

Super om te lezen dat je het goed hebt daar!! Heb je btw foto's gemaakt van het 'alles-wat-maar-in-de-kamer-staat-verfen' op de foto gezet? En speaking of.. Ik ben nieuwsgierig naar foto's!!!!!

Ps. Ik zou graag een keertje komen accrashoppen:)

Papajas

Ha lieve Juul,

Je schrijft fantastisch. Wisten we nog niet dat je dit talent hebt. Komt omdat we thuis gelukkig gewoon met elkaar praten. Dat missen we wel hoor !
Gelukkig is Jiske er de komende tijd weer veel.
Gister oom HenkJan bevestigd in Daarlerveen. Veel familie gezien. Ook tante Nelly was er !!

Grtz Papajas

Caroline

Wat heerlijk om zulke verhalen te lezen. Ga door, ga door!!! Als je allemaal van die gekke dingen beleeft, moet je ze echt vast gaan leggen op de foto hoor! Zie het allemaal helemaal voor me. Op cultureel, shop, vermaak en culinair gebied, mis jij niets:-) Enjoy!!!!!!!!!
XXX

Evelyn

Hé meis!
Heerlijk met barbies spelen en taarten bakken en, en, en...(A)
Hihihi heerlijk, nostalgie:P! Leuk om je verhalen te lezen... Ik mis je wel hoor!

Marloes

Hee Juul!
Echt super leuk om al jou verhalen te lezen.. Volgens mij leef je compleet in een andere cultuur. Het klinkt allemaal erg leuk wat je aan het doen bent. En gelukkig gaat het allemaal goed met jou!

Veel liefs!!

leukste zusje, eva dus! :)

klinkt echt super allemaal sis!
je moet maar even mnkrabbel lezen!

iloveyou! xxx

martijn

haa die juul

klink alle maal leuk wat je moet doen daar. en zouden ze hier ook moet doen trouwjurk van 10 euro zou de wereld een stuk goed koper van worden. haha

groetjes xxx

Ellen

Schat,

Wat kun jij heerlijke verhalen schrijven zeg! haha ik lig hier soms echt helemaal in een deuk. Ik vind het zo ontzettend leuk voor je. Afrika is zo jou ding!

Je krijgt de groetjes van Iedereen hier. En we houden je goed bij hoor;) Ik mis je wel vreselijk maar als je terug bent dan gaan we heerlijk samen dingen doen weer! (winkelen misschien wel(A)) haha

Nou liefje, ik laat snel weer wat horen!
Geniet er lekker van!
Groetjes aan de familie daar!


KUUUUSS

Marieke Malestein

Heej Juul!

Wat leuk klinken je verhalen!! Het is super om te lezen wat jij allemaal meemaakt! En ik krijg nu zelf ook wel echt de kriebels!! Maar voorlopig blijf ik jou verhalen lezen en dan fantaseer ik lekker mee! Veel plezier verder daar!

Liefs

Marie-Cécile

Hoi Julia!

Dankje voor je krabbel, was even vergeten hoe de site heette (A)

Superleuk om al je verhalen te lezen! Ga vooral zo door ;)
Erg moedig trouwens hoor, hardlopen in die hitte! =P

Geniet ervan!

GroetjesXxx

Bart

Keep up the good work! Tof :)

Rieta

Hoi lieve Juul,
Wat schrijf je leuk... en wat beleef je een leuke dingen zeg.... laat Sharon het maar niet horen want dan wil ze ook naar Ghana;)... nee hoor grapje, ze is nog vol van Z.A., maar dat zul jij wel begrijpen.
Heel veel succes daar en lekker genieten!
Liefs vanuit een regenachtig Nederlandje,
XRieta

Joëlle

Wauw, een week alweer.
wat gaat dat hard zeg!
En zo te horen heb je het wel naar je zin!
nou bissy girl, haha.
succes, en have fun.

LIEFS.

Nicole

Zus!!

Ben blij dat je het zo naar je zin hebt! Echt leuk om alles te lezen, ik zie het allemaal helemaal voor me.
Heeeel veel plezier daar, geniet er van..

Liefss Nic

hannah

juul!

wat leuk om alles te lezen wat doet daar!
wat een leuke verhalen schrijf jij! haha..
klinkt echt super!
nou, veel plezier daar nog! maar dat zal wel lukken..

liefss

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!