Party Hardy

De lucht is blauw, chill muziekje erbij, een Jan-Nathan op mn knie die er bijna vanaf valt omdat hij te hard heen en weer gaat op de muziek, zo even omkleden, eten en dan lekker de hort op. Een mooie dag om een blog te schrijven.

Okee het is alweer een tijdje geleden, maar ik heb wel tussendoor foto's geupload dus ik vind dat jullie me wel vergeven. Ben blij dat jullie het leuk vinden om te lezen, blijf vooral overal op reageren, ik reageer er niet altijd op natuurlijk, maar word altijd erg blij van alle reacties!

Dus uhm, vorige week zaterdag. Het was nog steeds geen stunning weer, dus gingen maar niet zwemmen. 'S Middags lekker mat Jan-Nathan en Daniëlla naar de bioscoop geweest in de Accra Mall. Naar Cats and Dogs, was echt heel gezellig ben je even lekker met zn drieën weg, zonder andere mensen en even lekker rondkijken in de mall. ´S avonds hebben we ons eigen poffertjesfeest gehouden met zijn drieën, omdat René en Monica weggingen.

Zondag gingen we eerst naar de kerk en dan is het al snel 13.00 voordat we terug zijn, ik denk niet dat ik als ik terugkom ooit nog een kerkdienst bij ons lang kan vinden, en napraten doet iedereen wel 3x zolang als mijn ouders. No offence, of course;) Daarna even thuis lunchen en daarna gingen we koffiedrinken bij Esther, - ben heel slecht de naam van de man vergeten - en haar man, en hun kinderen Theo en Emma. Zij komen uit Duitsland en zijn hier nu ook ongeveer een jaar. Die zondag toen we uit de kerk kwamen had ik echt even een momentje dat ik er genoeg van had, gewoon even lekker in Nederland met alle bekende dingen om me heen. Maarja, dat kon natuurlijk niet, dus dat onderdrukken we dan maar even en gaan weer door. Toen gingen we dus naar die mensen koffiedrinken en dat was echt heel erg leuk. Het was op het terrein van de universiteit, en weer eens anders als in Nederland hebben ze hier niet alle studenten in een heel hoog groot gebouw gepropt, maar ze hebben gewoon een heel groot stuk grond met allemaal huisjes, echt heel schattig net een vakantiepark ofzo.. Zaten daar dus lekker op de veranda met een lekker zonnetje, beetje te praten over hoe het hier nou was. Toen hoorde ik alle verhalen en dacht ik bij mezelf, ja wat had ik dan gedacht, dat het makkelijk zou zijn? En het was gewoon zo'n heerlijke dag dat ik weer energie had voor de nieuwe week!

Dus de nieuwe week. Die inmiddels alweer voorbij is. Maandag. Daniëlla heeft gewisseld van de middag dat ze naar de Nederlands school gaat, nu op donderdag, dus ik heb ze gewoon samen uit school gehaald. Dinsdag weer lekker hardgelopen met Monica, het regenseizoen is nu ongeveer afgelopen dus het is al flink aan het opwarmen! Word dus ook steeds zwaarder, maar we hebben afgesproken dat als het echt heet word we gewoon om 6.00 gaan voordat ik de kinderen naar school breng. Ik moet maar uitkijken, straks word ik nog een ochtendmens! Daarna heb ik mijn eerste economietoets gemaakt op de computer. Ging dacht ik wel goed, maarja mijn gevoel zit nou niet altijd goed ofzo.. Is denk ik verwant met mijn geweldige gevoel voor richting(A) 'S middags was Jan-Nathan naar de Dutch-school dus heb ik met Daniëlla heerlijk prinsessenfilms gekeken, een boek over alle soorten ballet en daarna ook nog even lekker de eerste posities gedaan. Zie je mij al voor je in mn kaki jumpsuit in een pirouette.. Ja, heb ik dus ook last van.

Elke woensdag hebben ze op school chappel, is een soort sing-in-achtig-iets met alle grades. Alleen vandaag was er een speciale waar iedereen heen moest komen, als een soort jaaropening. Dus Monica en ik braaf samen met de kinderen mee naar school. Gingen eerst een soort warming up doen met de sportleraar, inclusief allerlei bijzondere bokkensprongen, waarbij hij me zeer moest denken aan die faun uit Narnia. Daarna bleek dus dat er hier in Accra een of andere conferentie was van alle zusterscholen dus er waren een stuk of 20 directeurs van over de hele wereld. Die hielden dus allemaal even een praatje over waar ze vandaan kwamen en hoeveel leerlingen ze hadden. Nou allemaal prima, er werd braaf door alle kinderen geklapt, hoewel het wel steeds wat minder enthousiast werd, wat een beetje sneu was voor de laatste paar maarja.. Daarna kwam er een Ghanese band optreden, die op een gegeven moment alle directeuren naar voren geroepen om maar eens even mee te swingen, ze kregen zelfs een dansje aangeleerd. Het zag er natuurlijk niet uit, een groep stijve mannen van over de wereld die proberen een beetje Afrikaans te dansen - met uitzondering van de vrouwen natuurlijk - helaas moesten we toen met spijt in ons hart gaan, want wij moesten door naar de Bijbelstudie. Echt jammer dat we ons fototoestel waren vergeten, had jullie graag even van willen laten zien, het was echt geniaal! Was weer erg gezellig, is dan al snel weer tijd om te gaan, thuis nog even snel wat economie maken en dan snel naar school om de kinderen op te pikken. 's Avonds kwam Hélène aan, de zus van Monica uit Kameroen. Dat was wel heel leuk, JN en Daniëlla keken er ook erg naar uit, zei had ze namelijk alleen als baby gezien. En ze komt doordeweeks bij JN op de kamer slapen en in het weekend bij Daniëlla.. En dat is natuurlijk helemaal geweldig;) Dus erg gezellig, het enige nadeel is dat ze Frans spreekt. En net zoveel Engels kan als ik Frans. Dus we communiceren maar een beetje met handen en voeten en via Monica, maar erg ver komen we niet. En was wel even slikken, als je zo'n geweldige hereniging ziet, dan denk ik, ik wil mijn zussen ook! Maarja, ik moet me ook niet aanstellen, zei hadden elkaar veel langer niet gezien en als ik over 3 maanden terug ben, haal ik het wel weer in!

Donderdag was gewoon. Hardlopen, de middag met JN omdat Daniëlla met Monica en Hélène naar de Dutch-school was en hebben ons prima vermaakt. En dan is het alweer vrijdag, alweer de laatste dag van de schoolweek.. Ik ben 's ochtends naar de activiteitenvergadering van de Nederlandse school geweest met Monica. Niet dat ik nou zoveel kan bijdragen, want de meeste activiteiten waar ze mensen voor nodig hebben, zijn als ik al weer in ons kikkerlandje zit. Maar ik ga wel zwarte piet zijn met sinterklaas. Is ook wel weer een beetje vreemd, als je er over nadenkt. Ga je, je een beetje zwart schminken in Afrika. Maarja, misschien kan ik dan eindelijk een keer langs de weg lopen zonder dat iedereen me aankijkt alsof ik debiel ben! Hoewel het tegen die tijd zo warm is dat als ik langs de weg zou lopen met schmink ik er waarschijnlijk uit zou zien als een gesmolten paasei. Ze hebben net een nieuwe directrice op de school en zei is 25 ofzo en vertelde dat ze was uitgenodigd voor een feestje van een meisje die ze alleen via, via kende en of ik meeging. Nou dat vond ik natuurlijk wel prima, aangezien ik nou nog niet heel veel de mogelijkheid had gehad om uit te gaan of iets dergelijks. Uit school met veel zuchten en steunen een groot deel van het huiswerk afgemaakt, dat vind ik altijd zo sneu op de vrijdag, dan hebben alle andere kinderen lekker weekend en dan moeten zij bergen Nederlands huiswerk maken, om maar te compenseren dat ze maar 1 middag in de week erheen gaan.. Nou toen ik uiteindelijk klaar was en ze in bed lagen had ik natuurlijk al lang geen zin meer om naar dat feestje te gaan. Maarja, moet toch een keer. Dus eindelijk weer een keer(!) lekker kunnen overdressen en daar stond ik dan langs de weg in mijn jurkje met Prosper om een taxi naar de American Embassy te nemen. Daar gedropt op de enorme rotonde, waar Mirjam me zou oppikken. Juist op het moment dat ik me ietwat ongemakkelijk begon te voelen daar in het donker voor een enorme uitgestorven ambassade, kwam er een overvriendelijke Ghanees aanlopen om eens even een praatje met mij te maken. Gelukkig kwam Mirjam toen aan, dus was het een erg kort gesprek. Niet dat ik iets tegen die gesprekken heb hoor, is altijd erg gezellig, maar heb er toch zo mijn twijfels bij op zo'n uitgestorven plek. Ik weet dat mijn ouders nu heel hard meeknikken.. Wat hebben jullie toch een verstandige dochter! Nouja, toen gingen we dus naar de Dutch Pub, want daar vierde Amy - Jaja een meisje uit Australië die Amy heet, dat komt bekend voor - haar verjaardag. Nou echt een geniale pub! Niet zoals onze waar ik altijd met Hester en Elineke zit, maar wel met Nederlandse muziek - niet dat ik daar nou perse zo'n fan van ben, maar geeft wel een heerlijk sfeertje - bitterballen, kroketten en frikadellen! Toen wij aankwamen was het nogal rustig, er zaten alleen wat mensen buiten. Dus wij schuiven maar aan bij een groep Nederlanders en Zuid-Afrikanen, na een tijdje kwam er weer een groep mensen. Dus wij zo: Are you the Australians? Want wij hadden natuurlijk geen idee wie het waren dus.. Maar nee, verder wel heel gezellige mensen en het werd steeds voller. Uiteindelijk kwamen dus wel alle mensen voor het feestje en was echt heel leuk! Zoveel mensen ontmoet, een heleboel uit Parijs, Australië, Ghana en zelfs nog een Nederlands meisje. De meesten waren op uitwisseling, buitenlandse stage of voor vrijwilligerswerk. Mirjam had het idee om samen met wat mensen komend weekend weg te gaan. En dat kwam perfect uit, omdat ik dan mijn weekend off heb.. Had verder nog niet echt iets gepland en ik zei het toch, dat ik wel gewoon wat mensen zou leren kennen en met hun het weekend weggaan:P Hadden jullie niet gedacht hea? (Sorry voor de mensen die dit niet begrijpen, degenen waar het aan gericht is weten het zelf wel;)) Dus wij gaan komend weekend met een Francoise, een Australische, een jongen die Mirjam kent, dat Nederlandse meisje, Mirjam en ik naar Cape Coast, daar lekker een hotelletje pakken, uit eten en even lekker de omgeving daar verkennen.. En dan kom ik zondag weer terug met een heleboel extra verhalen! Toen ik bij de poort was Prosper gebeld, of hij de poort open wilde doen - ja dat is even wennen, kan niet meer zachtjes het huis in sluipen en hopen dat niemand hoort hoe laat het is - en toen snel in bed, want zaterdag moest ik gewoon de hele dag met de kids.

Zaterdag zijn we begonnen ons eigen restaurant te bouwen in Jan-Nathans kamer, we hebben wel vier tafels, en een kassablok met een echte kassa, telefoon voor al onze reserveringen en een geweldig stempelsysteem. We hebben ondertussen zelfs ook papieren wijnglazen en zijn hard bezig met onze menukaarten! Hard werken hoor de horeca.. 's Middags ging Monica Daniëlla's haar wassen, stijlen en weer strak invlechten anders heeft ze een echte afro. Vind ik geweldig natuurlijk, maar is nou niet heel handig voor een meisje van 7.. 'S avonds was ik behoorlijk kapot van de hele dag en ik had nou ook niet zoveel geslapen dus blij dat ik kon zitten. Was weliswaar wel op het balkon, want de elektriciteit was weer eens uitgevallen en het is nou niet echt gezellig om in zo'n groot zwart gat te zitten.. Ben alleen ondanks mijn 50% deet helemaal lekgeprikt, het is maar goed dat ik die malariapillen heb, anders had ik al wel 10x malaria gehad. Niet dat dat nou zo verschrikkelijk is, je moet gewoon die kuur pillen slikken en dan is het allemaal niet zo ernstig. Denk alleen dat de bijwerkingen wel naar zijn als je ineens van 0 tot 2 pillen per dag moet overgaan.. Verder een beetje getekend,maar dat was ook niet zo'n succes in het donker helaas.

Zondagochtend naar de kerk geweest, met avondmaal deze keer, dit hadden ze dan tegenovergesteld van alle Afrikaans lange dingen in 10min gedaan. Toen ik thuiskwam even snel omkleden en eten en toen werd ik opgehaald door Hannah een meisje die via via mijn nummer had gekregen en mij zou oppikken voor een jeugdgroep die eens in de zoveel tijd bij elkaar komt. Was heel gezellig, had aan heb begin het idee dat het vooral jongere leeftijd was, maar daarna kwamen er wat meer ouderen, dus dat was heel leuk. Weer even lekker wat contacten gelegd! Was rond half 5 terug, toen begonnen aan deze blog en daarna even snel omkleden, eten en toen werd ik opgehaald door een Ghanese jongen waar ik mee had afgesproken. Was leuk gewoon even wat in de mall gedronken met wat mensen, oh jongens wat ben ik toch ontzettend sociaal bezig! Dus dat was een overvolle zondag, maar wel leuk!

Maandag 's ochtends kinderen naar school gebracht en daarna heel snel naar huis mijn economie maken, want ik ging daarna voor het eerst naar mijn paintingclass! Was van 10 tot 13 uur, ik ging gewoon even kijken, had alleen even mijn dummy meegenomen en ben zelf maar gewoon lekker gaan tekenen. Was echt heel leuk, er is een professional bij die aanwijzingen geeft en zijn met een groepje van zes ofzo.. Dus dat ga ik voortaan elke maandag doen tot het eind, ga volgende week beginnen met schilderen. Thuis even snel gegeten, huiswerk voorbereiden en dan is het al weer tijd om te gaan. Had een taxichauffeur die me wel vaker rijd, dus dat was wel lekker, dan blijft hij gewoon wachten bij de school en hoef ik niet met de kids langs de weg, tussen alle verkeersdrukte bij de school te staan onderhandelen voor de taxi. Thuis huiswerk gemaakt en daarna verder met het restaurant.. Daarna vroeg naar bed, want begin alweer een slaaptekort op te bouwen!

Dinsdag was hier een Holiday, een of andere persoon die herdacht word is op 21 september geboren dus, dan moet iedereen maar weer vrij zijn.. Extra vroeg 6.30 gaan hardlopen met Monica, zodat de kinderen nog gewoon achter de tv zaten als we terugkwamen, waren we heel blij mee want de lucht was strakblauw en de zon brandde echt! Daarna hebben we ons gestort op het maken van kadootjes voor Monica, want die is donderdag jarig. 's Middags zijn we om een uurtje of 2 opgehaald door een vriendin van Monica, gingen we naar een feestje bij iemand thuis. Hadden een heerlijk zwembad in de tuin, dus lekker gezwommen met de kids, en een beetje in de tuin gezeten.. En dat was wel zo'n beetje de dag eigenlijk, pretty tired now.. Best irritant dat ik nu al drie dagen aan deze blog aan het schrijven ben en nu ik hem eindelijk af heb niet op internet kan zetten, omdat de elektriciteit eruit licht -(A)- en ik dus nu heel zielig alleen Word, Itunes en om de hoop maar niet te verliezen de netwerkverbindingen heb openstaan.. But we just have to live with it!

xxJ

Reacties

Reacties

Mar

Ha! Eerste! Wat heb jij een leuk leven zeg.. zit ik hier in mn studenterige kamertje tussen de was, net terug van een slaapverwekkende fiscusvergadering... en jij gaat met de kids een restaurant beginnen, zwemmen, daten (ow nee, gewoon gezellig wat drinken in een mall met wat mensen) een weekend naar cape coast met onbekenden en paintingclasses volgen! Je bent lekker bezig hoor, meis! Maak je nog even flink wat foto's? Love you!

Kusje mar!

Ilse

Schat, wat een super tof verhaal heb je toch weer! Echt gaaf om te lezen dat het zo super goed met je gaat. Natuurlijk snap ik dat je ons wel een beetje mist, maar we missen jou ook ontzettend! Nog leuke Ghanese Jongens tegen gekomen lees ik, Vertel!;)
Meid, ik stuur je binnenkort weer even een fijne mail, heb je weer van alles te vertellen! en ik wil je snel weer spreken via skype! (heb je al een cam?(A))

Love you!! Kusjes

Willemijn

Je verhalen worden steeds mooier!! Moet je er niet eens over nadenken om journalist/schrijver te worden?? Of anders is het misschien gewoon een goed idee om vaker van dit soort gafe reisjes te maken en dan weer een blog bijhouden;)

Echt super om te lezen!! Kan me voorstellen dat je af en toe denkt: poe.. Ik mis al het vertrouwde nederlandse.. Maar fijn dat je een moment later alweer allemaal leuke dingen aan het plannen bent. Echt super bijzonder dat je eerste vrije weekend zo eventjes een heeel gaaf (denk ik) weekend gaat worden!! Super leuk.. Geniet ervan:)

Lees de verhalen wel weer:D xx Willemijn

Evelyn

Heey Juul! Leuk verhaal weer:D Leuk om te weten wat je allemaal voor leuke dingen doet.
En dan te bedenken dat ik morgen een toets heb over heel blok 1 en ik nu dus zwaaar aan het SOG'en ben -Studie Ontwijkend Gedrag- Dus ik ga zo echt beginnen!
Meis, ik mis jou ook. Vind het soms gewoon bedroevenswaardig...(A) Gelukkig hebben we skype die er om de 3 minuten uit valt!

Hey, veel plezier en succes daar! Ben trouwens benieuwd naar je economietoets;) Ik kijk vol verwachting uit naar je nieuwe verhaal!

Liefs,
Eef

mamaliesje

hai juul, ik heb weer even heerlijk in Afrika verkeerd, dankzij je verhaal... leuk dat je nu wat meer contacten van je eigen leeftijd krijgt, ben benieuwd hoe je weekend wordt. En de paintingclass, klinkt ook leuk! Ga je met acryl schilderen of met olie?
Blijf vooral verstandig ;) en let wat meer op je nederlandse spelling anders is het zo'n cultuurschok als je terugkomt. dag liefie,
xxxxx mam

Elineke

Haa chickk!

Wat een briljant verhaal weer! Ben blij dat je het zo naar je zin hebt daar.
Alleeeeeeeeeeen, konden we maar ffkes daar zitten joh, bij onze vriend Robberts.. BIJNA!
Als je terug bent he, gaan we eerst een MCkroket eten en dan naar de pub. daarna na de sauna en t zwembad tot 2 uur.

Geniet er nog ffkes van daar, we denken hier aan je!!

xxxxxxxxxxxxxxx Elineke

Geert

You made me smile...

Again.

Pinkeltje

volgens mij begint je Ghanese leven nu echt dudie!
Word vast nog een toptijd, en dat je een beetje primitief leeft moet je dr maar bijnemen he!
maar ik ga je nu lekker mailen!

ik mis je! xxxxx

Pinkeltje

oh btw, een studie grammaticaal correct nederlands is ook geen slecht idee?

Pieter B

Ha die Julia

Jij moet af en toe ontberingen doorstaan maar dan ben jij niet afgelopen weekend op de camping in Otterlo geweest. Ja met de gehele gemeente Veenendaal-Oost. Je kunt beter af en toe geen internet verbinding hebben(hadden wij daar ook niet) dan 3 nachten in een tent of vouwwagen. Want dat is af zien. Dan verlang je echt naar een warm Afrika. Dan ben je echt blij dat je om 6.30 kan hard rennen. Want het was KOUD! Mijn neus was koud en dat is heel vervelend. Gelukkig ben je dan met al je broeders en zusters die altijd wel een oplossing weten, een neus warmer. Ja gebreid en al. En over oppassen gesproken, wat denk je van een dropping? Ja een dropping waar je 5 meiden onder je hoede heb. Waar je op 5 meiden moet passen en dan maar zien dat je terug komt. Nou dan kun je toch beter met 2 meiden in een zwembad liggen. He Julia het gaat je weer goed en teken of verf er oplos (liefs Afrikaanse dingen) Veel plezier.

groeten Pieter

Suus

Juuuul ik ga vanaaf naar Pushkin in Amsterdam!! En ik wou dat je er ook was.. I miss you!!
Henko en ik zijn vorige week naar de bios geweest, maar het was niet hetzelfde zonder jou! Je hebt qua film niks gemist hoor, The American. Wat ons betreft niet echt een aanrader..;)
Wat zeg je er van om aankomende week eens te skypen? Kunnen we even lekker live kletsen!
Ik ga nu even mn visum aanvragen, YAY!!:)

Heel fijn weekend aan de kust liefje!
Dikkie drukkie,
Suus xx

Annet

Nou, he, he, ben ik ook aangelijnd!
Het werd tijd...
Het was hier een beetje een gekkenboel (kijk en lees maar op mijn hyves) en opeens kwam ik erachter dat je al een hele tijd weg bent en dat ik nog niks van me heb laten horen.
Maar goed beter laat dan nooit.
Ik heb de schade ingehaald door je verhalen nu allemaal achter elkaar te lezen.
En vanaf nu zal ik je volgen!
Succes met alles, groetjes en veel liefs,
Annet Rozema

Gerbrand

Julia!

Wat een geweldige blog! Superleuk om te lezen, kwam erachter via je hyves! Super om dit eens ff bij te houden! Geniet er heeerlijk van, straks hoef je niet meer om 6:00 op te staan om te sporten.. dan mag je gewoon met mij mee om 15:00.

Veelplezierr! liefs.
Ger.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!