Wij kunnen alles aan "Jij bent blond en ik lach lief"

Zo. Volgende poging voor deze blog dan maar. Gisteravond waren we op wonderbaarlijke wijze in Ljubljana de hoofdstad van Slovenie beland, wat eigenlijk heel leuk was! Maar ik zal wel even aan het begin beginnen, dan is het allemaal wat duidelijker.. Na woensdagavond en onze laatste avond in Venetie bijna helemaal besteed te hebben achter de zo-traag-dat-het-heel-frustrerend-is-campingcomputer waren we nog steeds weinig opgeschoten met onze reisplanning naar Kroatie. In een keer ging niet lukken, maar we hoopten Rijeka wel te halen. Alleen, hadden ze daar maar 2 hostels die allebei al volgeboekt waren. Wie heeft er dan ook maar 2 hostels in een grote stad, maarja.. We hadden een lijstje treinen die we moesten nemen en we gingen er maar gewoon voor. Telefoonnummers van de hostels om te smeken voor een bed in onze zak en anders werd het slapen op het station.. Zoals we verwacht hadden en er daarom ook een beetje tegenop zagen ging alles anders dan gepland. Aan de ene kant heerlijk avontuurlijk, aan de andere kant zijn we er toch iets te controlfreakerig voor;) Het pinautomaat bij de camping had natuurlijk ilses pas al als souvenir gehouden, er waren de avond van tevoren twee bussen jongeren aangekomen -heel gezellig hoor- ze wilden alleen ook allemaal in de bus naar Venetië en hadden die avond een feestje gehad dus waren natuurlijk allemaal brak en te laat. Ze waren op het eigenlijke busstation Piazzale Roma gaan verbouwen dus moesten we er bij de haven uit en daar met de peoplemover. De peoplemover is een verhaal apart, iels en ik hebben hem bestempeld tot luchttram met de snelheid van een metro. Alleen waren al die termen al bezet dus werd het de peoplemover! Maar de peoplemover wilde al onze passen niet accepteren en we hadden al ons contant geld uitgegeven bij de camping, want wij gingen naar Kroatië dus we hadden geen euro's meer nodig! We moesten echt onze trein halen, want ons reisschema mocht niet al bij de eerste trein in de soep lopen. Dus zijn we maar over het poortje gesprongen (sorry poortje) Gelukkig onze trein gehaald en dat verliep allemaal vlotjes. Aangekomen bij de grens konden we daar niet met de trein over -kan niet, moet anders- we moesten gaan pinnen maar het ticketvrouwtje kon totaal geen engels en had ook niet echt zin om ons te helpen.. Na anderhalf uur - want er reed natuurlijk de hele dag om half een bus, maar precies niet als wij kwamen- zaten we eindelijk in de bus maar kwamen we uit op het verkeerde station, gelukkig waren we met nog drie australische backpackers dus het was wel gezellig. En toen waren we in Slovenie! Het begon natuurlijk weer te regenen, maar het is echt een heel mooi land! Bij het volgende treinstation maar meteen vragen welke trein we moesten nemen, want van de sloveense timetables word je ook niet wijzer! Er ging alleen geen trein maar een bus. Op dat punt vonden we alles prima, dus we wilden een kaartje kopen. Op de een of andere manier had ik het vreemde idee in mn hoofd dat ze in Slovenie nog met happiewappie roepie's betaalden en had ik nu net in een oud tasje een briefje van 50 daarvan gevonden.. Dus ik probeer heel blij daarmee te betalen, ik denk dat we de dag van die vrouw echt goed hebben gemaakt! Net of je in nederland met guldens probeert te betalen! BREAKING NEWS: Slovenen spreken engels en betalen met euro's! Afgezet voor de deur van het treinstation om te horen dat we de trein naar Rijeka gemist hadden. Dat wisten we natuurlijk eigenlijk wel, want we waren een uur later dan gepland. We wisten alleen niet dat er maar 2x per dag een trein naar Rijeka reed en we hadden de laatste dus gemist. Dus daar stonden we dan op station Pivka. In the middle of nowhere en.. Het wc papier was bijna op. Dus toen maar de trein naar Ljubljana genomen, een beetje om maar daar hadden we meer kans op onderdak. En we zaten in een Mcdonalds trein en dat was gewoon heel cool, alleen een beetje jammer dat de stickers ook over de ramen zaten. Op het station was ook een Mcdonalds dus wifi! Op internet een hostel opgezocht - wat zouden we toch zijn zonder onze mobiele eenheid!- en daarheen gegaan. Het leukste aan deze dag was dat, ook al zat alles tegen we ontzettend veel lol gehad hebben! Na een week hebben we dan toch de echte backpackersmentaliteit! Het was een heel gaaf hostel ten eerst heel gezellig met een bar, gratis internet en een heleboel mensen, maar het was ook een gerenoveerde gevangenis maar helemaal gepimpt door allemaal kunstenaars en is echt heel mooi geworden! het was dat we al hadden gegeten, want onze kamergenoot Greg uit NY wilde meteen voor ons ook al rijst gaan maken. Maar we mochten het niet te laat maken, want we gingen vrijdagochtend om 6.20 alsnog met de trein naar Rijeka. Heerlijk om even te douchen en toen lekker gaan slapen. De trein was geweldig het was echt zo'n hele oude met allemaal couchettes, van die kleine coupeetjes en wij hadden er een helemaal voor onszelf. Dus konden we languit over drie stoelen gewoon verder slapen! Ilse was al lekker wakker, want ze begon tegen de trein met: ga jij maar vast lekker warmlopen stokomotief! (Draai de l en de st om, ik vond het in elk geval grappig! Maarja 6 uur 's ochtends in Slovenie is andere humor;)) In Rijeka mochten we tot onze blijdschap gratis in de bus naar Lupoglav, omdat er geen trein tussen reed. Daarna in een echt boemeltreintje naar Pula en nu zijn we op de camping in Medulin! De tent staat en we hebben het mooiste uitzicht van de hele wereld, dat houden we wel even vol!

Jis

Leuk om weer wat te lezen! Je klonk gister inderdaad wel sleepy aan de telefoon, haha...
Ik ga je van de week even mailen juul, en je moet wel terugmailen! Xxx jis

Wim en Janny

Leuk om te lezen allemaal!
Geniet voorlopig maar van het mooie uitzicht.

Martin

Super dat jullie het zo leuk hebben. Ik ben benieuwd naar alle "live" verhalen.
Maak er wat moois van.

Liefs Martin

mamaliesje

ha meiden, fijn dat het lekker gaat, ook als alles niet helemaal zo loopt als gepland. Daar word je heeeeel creatief van !!!! we genieten van jullie verhalen, hou ons op de hoogte. xxxxxx mamaliesje

PS en niet overmoedig worden, dames, blijf opletten.

jonatham

Hee leukerds, Wouw wat een reizen allemaal. We zijn benieuwd naar de rest van de foto's. Hoe is het in Medulin? Nog een half verbrand balkon tegengekomen? ;) Leuke boulevard he?! Geniet ervan. Wij hopen voor jullie dat jullie meer zien dan de binnenkanten van de treinen ;) Maar dat komt vast wel goed.

Liefs Jonie en Tam

Tom

"-kan niet, moet anders-"

Je moet aan ons gedacht hebben toen, haha (A)