Bye Bye Europe

Jaja, daar komt ie dan. De laatste blog. Ik moet zeggen dat ik hier wel enige druk voel. Mijn eigen perfectionisme om een geweldig iets te schrijven en om jullie onze afsluitingssfeer te laten proeven. Wat op dit moment bestaat uit samen op het bovenste van het stapelbed liggen - anders hebben we geen wifi - met de muziekzender aan en heel erg natgeregend zijn. We zijn in Berlijn en het is zeer goed te merken dat we weer bij Nederland in de buurt komen.. Even terug naar zondag. Toen hebben we een heerlijk rustdagje gehouden in een van de grootste badhuizen van Boedapest. Je mag niet in Boedapest zijn geweest zonder naar zo'n badhuis geweest te zijn. Er zitten warmwaterbronnen onder en elk bad heeft zijn eigen temperatuur, kleur en geur. Hier zijn er dan rond de 20 verschillende van samen met allerlei verschillende sauna's. Dan nog een paar buitenbaden, terrasjes en dat allemaal in een heel mooi gebouw! 's avonds hebben we heerlijk - en maar weer even wat goedkoper - eten besteld en lekker bij het hostel gezeten. De volgende ochtend op naar Praag! De trein was oke, 6 uurtjes met een boel kaartspelletjes en muziek luisteren.. Op praag aangekomen met de metro naar het pension dat we nog even snel hadden geboekt. Het heel kleine metrostation had alleen zoveel uitgangen en het pension geen directions dat we natuurlijk de verkeerde kant op liepen.. Uiteindelijk gingen we het maar even aan iemand vragen. Een mannetje die in zijn werkbusje iets aan het bestuderen was. Deze meneer sprak natuurlijk totaal geen engels maar, hij had wel een kaart! Uiteindelijk in de straat gekomen hadden alle huizen 2 verschillende nummers en de naam van het pension was een bordje van 2 bij 10cm. Maar wonder boven wonder gevonden! Kamer gewezen, betaald, sleutel gekregen en de eigenares nooit meer gezien. Echt een alleen slaapiets dus. Maar we hadden wel een koelkast! Die avond lekker bij de mexicaan gegeten die getipt stond op de kaart die we uit boedapest uit ons hostel hadden meegenomen, zo handig al die gelinkte hostels! Was weer eens ff wat anders! Natuurlijk regende het in Praag, het lijkt wel alsof we onze gemiste regen moeten inhalen en in een zo'n kort mogelijke tijd! De volgende dag eerst het burchtkasteel bekeken en over de karelsbrug naar het centrum. Het zijn allemaal heel mooie gebouwen en steden hoor, maar als je er zoveel achter elkaar ziet in een korte tijd word het wat minder bijzonder ofzo.. Wat zijn we toch verwend! Er zit zoveel geschiedenis en bommen informatie aan elk gebouw dat we het allemaal niet meer bijhouden. Maar ze blijven mooi! Toen nog even de winkels doorgeweest, maar daar was niet heel veel bijzonders meer aan. We konden niet echt plaatstelijke winkels vinden dus kwamen we weer uit bij de wat internationalere buurt. En helaas veranderen ze niet elke twee dagen de collectie;) maarja, ook weer goed voor de portomonnee.. Toen zijn we maar weer teruggegaan naar het hostel, daar in de buurt gegeten en alles weer ingepakt om vanochtend weer naar Berlijn te vertrekken! In de trein die wat drukker was dan de vorige dag ons weer prima vermaakt. We hoeven amper te praten, want we denken toch hetzelfde, ilse won natuurlijk met duizenden en we hebben al onze zinnetjes die we al zo vaak gezegd hebben waardoor ze steeds leuker worden, terwijl ze opzich helemaal niet zo bijzonder zijn. Bijvoorbeeld: ilse heeft een spijkerbroek mee met een flink gat erin, elke keer als ze dat voelt zegt ze 'hai been!' en overal achteraan komt 'that sounds like a good idea!' om jullie maar even wat insidedetails te geven;) Inmiddels zijn we dus lekker in ons hostel in Berlijn. Een wat groot uitgevallen hostel eigenlijk, met een zwembad en een sauna en bar en minstens 200 kamers. Helaas kunnen we niet van alles gebruikmaken in onze korte tijd. Want morgen is de laatste dag dat onze interrailticket geld, dus we moeten we terugkomen! En stiekem is dat ook best lekker hoor! Er was een plan om vanavond nog wat van Berlijn te gaan bekijken, maar toen het onder het eten zo hard begon te regenen werd dat hem toch niet meer. Volgende keer dan maar! Dit was echt een superervaring! Ik raad het iedereen aan! Het is gewoon geweldig hoeveel je ziet, hoeveel leuke mensen je leert kennen en het is helemaal niet heel moeilijk in Europa! Intussen zijn iels en ik dus openbaar vervoer pro, hebben een Kroatische treinstempel in ons paspoort en hebben veel te weinig foto's gemaakt! Vanavond genieten van ons hostel en morgenochtend met de trein naar huis! En we nemen het mooie weer mee hoor! Voor de laatste keer! XxJ+I