Life in SU

Even een update voordat we komend weekend weer op trip gaan en het weer een veel te lang verhaal word. De eerste week van november was vrij rustig, gewoon lekker stage gelopen, mijn 3D model begint echt al ergens op te lijken! Verder af en toe even bij wat projecten op de bouwplaats kijken hoe het vordert. Woensdag lekker uit eten geweest, voor een beetje afwisseling in het eten. Het is niet dat we altijd kip en rijst eten, maar wel eigenlijk altijd kip. En als we pasta maken is het vaak met blikjes tonijn of met knakworstjes. Dus niet erg veel variatie in het vlees en aan verse groente is ook nogal gebrek bij de Chinese winkels naast komkommer, tomaat en kousenband. En aangezien het uit eten niet erg duur is hier, kan dat prima af en toe!

Ook ben ik die week begonnen met mijn eerste salsalessen! Dat hoort er hier wel een beetje bij, in ongeveer elke uitgaansgelegenheid is er wel een avond, tijd of aparte ruimte waar je kan salsa- en latindansen. Dus heel november op dinsdag- en donderdagavond een uurtje les. Ik doe het samen met onze twee nieuwe huisgenootjes. Zij doen hier vrijwilligerswerk in een kindertehuis en zaten samen in een huisje, maar vonden dat een beetje saai, dus daarom komen ze nu nog tot begin december bij ons wonen! De lessen waren wel even wennen, de heupjes even losgooien maar daarna ging het wel goed! Het zijn in totaal 8 lessen en je leert elke les heel veel. Dus de eerste 3 lessen moesten we het alleen dansen leren en afgelopen donderdag hebben we voor het eerst met partners gedanst! Dus nu nog 4 lessen en dan is het examen van de basiscursus alweer!

Vrijdag zijn we naar de Hermitage Mall geweest, want we hadden zaterdag een halloweenfeestje van twee Amerikaanse jongens en daar moesten we uiteraard nog een outfit voor scoren! Meteen even de drogist daar bekeken, daar hebben ze echt alles dus chill om te weten! Helaas viel onze geplande halloweenwinkel een beetje tegen, eigenlijk was het gewoon een intertoys. Dus een beetje geïmproviseerd, ik ging als cowgirl, en de twee andere meiden die meegingen als spinnenvrouwtje en als legerchick. De rest had niet zo’n zin dus die gingen met zijn vijven naar de bios.

Al onze was word hier gedaan behalve ons ondergoed. Dat is ook wel chill want ze wassen hier alleen met koud water. Dus voor je ondergoed gooi je dan even de waterkoker aan en maak je een sopje. Ik had dus dat weekend al mijn ondergoed gewassen, ik vind het onzin om het elke keer tussendoor te doen dus ik doe het gewoon alleen als het bijna op was. Dus het hing mooi aan de lijn te drogen en maandagochtend voor stage wilde ik het gaan opruimen. Dus ik kom buiten, ondergoed weg. Met molentje en al, alleen de ketting waar het mee aan de lijn hing hing er nog! Het was natuurlijk kwart voor zeven ofzo dus ik stond een beetje verdwaasd om me heen te kijken. Ik denk het kan toch niet zomaar weg zijn, misschien is het er af gewaaid ofzo? Maar nergens een spoor te bekennen van het molentje of mijn ondergoed! Seriously, wie gaat er nou het ondergoed van iemand anders jatten? Er hingen ook vet veel handdoeken en er stonden nog sportschoenen, maar die nemen ze natuurlijk niet mee. Dus dat was mooi balen, want toen was ik dus bijna al mijn ondergoed kwijt. Dus ’s middags eerst bij de chinees een noodvoorraad aangeschaft, waar ik de helft al niet van paste aangezien het allemaal kindermaten lijken en het is ook nog eens verschrikkelijk lelijk! Maarja je moet toch wat..

Die maandag ’s avonds roti gehaald als avondeten, blijft zo lekker! Verder ging de week vrij snel voorbij met stage en salsa en was het al snel weer vrijdag. ’s Avonds werd er toen een openluchtfilm gedraaid in hotel Torarica. Het was een soort opblaasipad met een doek erin gehangen als scherm, echt heel leuk! We gingen Hoe duur was de Suiker kijken, wat ook afspeelt en opgenomen is in Suriname. Best een heftige film al helemaal omdat je nu zelf ook als Nederlander in Suriname zit. Daarna daar nog wat drankjes gedaan bij het hotel, en weer met de taxi naar huis! Zaterdagochtend naar de mall gegaan om normaal ondergoed te halen. Verder lekker een beetje alle winkeltjes langs geweest, net alsof je gewoon een dagje ging winkelen in de stad! ’s Middags naar de Choi, een van de twee Nederlandse supermarkten geweest om onszelf te verwennen met olijven en geitenkaas, want dat hebben ze niet bij de chinees. ’s Avonds weer lekker uit eten geweest, daarna thuis drankjes en spelletjes gedaan. Zondag waren we eigenlijk van plan om te gaan zwemmen, maar toen begon het zo hard te regenen dat we maar thuis zijn gebleven. Het regenseizoen zit er echt aan te komen nu. Het regent steeds vaker en langer. Gelukkig nog wel voornamelijk ’s middags en niet als ik naar stage moet fietsen, maar collega’s zeggen al wel dat als het echt regenseizoen is het ook echt de hele dag regent en sommige straten gewoon blank staan. Dus ik hoop maar dat dat een beetje meevalt;)

Die maandag weer een rustig dagje stage gehad en ’s avonds hartige taart gemaakt met gehakt, verse broccoli, gedroogde tomaatjes en feta, wat echt een unicum is, de ingrediënten kwamen dan ook allemaal uit de Choi, maar we waren helemaal gelukkig. Dinsdag dacht ik weer een rustig dagje stage te hebben, ze zouden alleen beton gaan storten bij een van onze projecten, dus daar moesten we langs om te controleren of dit op de juiste manier gedaan werd. Zat ik in de auto met John mijn begeleider, zegt hij opeens: oja, ik heb een heleboel afspraken zo, dus ik zet je daar af en dan haal ik je vanmiddag weer op. Dus ik dacht uhm oke.. Dan mag ik dus alles gaan controleren! Dat is wel heel leuk aan hier stage lopen, je word vrij snel in het diepe gegooid en mag heel veel doen! Gelukkig waren de jongens op de bouwplaats allemaal heel aardig, dus een leuke dag gehad daar. En je hebt meteen een heel goed beeld hoe het er aan toe gaat! Het ging een beetje zoals het beton storten in Zuid Afrika. Ze kregen het beton nog wel kant en klaar aangeleverd in een vrachtwagen, maar vervolgens werd dit in kruiwagens naar de plek gebracht daar geleegd en dan uitgevlakt met een troffel. Dus behoorlijk wat arbeidsintensiever dan in Nederland.

’s Avonds eerst salsales gehad en daarna hadden we een typische Surinaamse verjaardag van een zoon van een collega van mijn huisgenootje. De hele jongen nog nooit ontmoet maar dikke prima. Het was echt in een uithoek van de stad dus na een behoorlijk lange taxirit waren we er eindelijk. Er waren heel veel mensen, van jong tot oud, dus de hele buurt plus een heleboel familie en kennissen. Kinderen hoeven hier ook niet vroeg naar bed ofzo, als er een feestje is mag je gewoon blijven tot het afgelopen is. Daarna gingen we vrij snel met alle jongeren op de partybus, die helemaal vol zat, je kon je amper bewegen, maar het was wel heel leuk! Rond 12 uur kwamen we weer aan op de verjaardag waar ze vervolgens gingen avondeten. Lekker laat dus, maar wel heerlijke Surinaamse gerechten allemaal dus genieten! Daarna maar snel naar huis, want het was al heel laat en we moesten de volgende ochtend gewoon weer om 8 uur stage lopen! Dus woensdag was even een brak dagje, maar gelukkig kon ik de hele dag een beetje tekenen aan mijn 3Dmodel. Donderdag weer stage, salsa en we hadden weer drie nieuwe huisgenoten! Dus we zijn nu met 11!

En toen was het alweer vrijdag, omdat het huis nu compleet is hield de huisbaas een lekkere BBQ voor ons met allerlei Surinaamse gerechten, wat heerlijk was! Daarna lekker spelletjes gedaan en gechillt totdat het tijd was om op stap te gaan, dat begint hier namelijk pas om 2 uur. Zaterdag lekker uitgeslapen en ’s avonds met zijn elven uit eten geweest. Nog een filmpje gekeken en lekker gaan slapen. En nu is het alweer zondag, we gaan straks misschien nog even zwemmen, verder gewoon lekker uitrusten voor de komende week, want het word een drukke planning de komende tijd! Deze week nog 2 keer salsales en dan zaterdag tot dinsdag op trip naar Volzberg en de Raleighvallen, woensdag weer stage en laatste salsales en donderdag weer stage en dan ’s avonds ons salsaexamen! Spannend! Verder hadden een paar huisgenootjes een verkoudheid opgepikt die ik natuurlijk ook kreeg, en nu heb ik oorontsteking, dus dat is nogal vervelend. Ik heb er niet heel veel last van maar als het niet morgen overgaat ga ik maar eens langs de dokter, want ik wil er komend weekend geen last meer van hebben!

Tot snel!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!